deng qiwen

ghostly distilled matters

system d, 92240 Malakoff
Oct 18, 2025 – Nov 22, 2025

Visual artists Aung Ko, Hyewon Mia Lee, Joanna Wong, Joshua Merchan Rodriguez, Mona Young-eun Kim, yietnu and Yue Lingjun.
Music performances and sound interventions by Ayone, Han Zhuang, and Nao.
Film & video screenings by Ryu Ika, Liu Guangli, Phuong Thao Nguyen, and Wang Yuyan

Curator: Deng Qiwen

Graphic design: Difei Song
Registrar: Baptiste César
Coordination: Evelyn Li
Production: João Maturana
Photography: Antoine Planty, Wang Tianyu

Organized by mil.lieux, with the support of espace temps.

Exhibition booklet / Brochure de l'exposition

——

Within the walls of an old distillery,
fermentation lingers, unseen yet alive.
Breath, memory, silence.
What was once marginalized, excluded, or repressed endures:
as hints, as murmurs, as portents.


The exhibition explores the specters of the past, those ghostly matters that sociologist Avery F. Gordon describes as manifesting through haunting: persistent presences that traverse the present, reviving a lost past yet never vanished.

Through the practices of seven artists, the exhibition summons these ghostly matters. By adopting a non-anthropocentric perspective, it unfolds alternative narratives of migration, colonization, and exile — where specters emerge, altering our experience of being in linear time and the way we separate past, present, and future.

Haunted by its history, the site carries its own imprints: traces of wartime occupation and decline, asserting today its resistance to neutralization and the logics of capitalism.

Flora and fauna, zombies, fungi, signs, bamboo-copters… all appear as mediators that whisper within the space, dissolving into it, enveloping us. For these beings in perpetual migration, this space becomes a fleeting stopover, and yet roots them forever in its memory.

In the interstices between fiction and non-fiction, invisible presences surface—awakened by works that revive ancestral knowledge, emerging fables, lived experiences, new technologies, and speculative imaginaries. They invite us to dwell with the specters of the past, to scrutinize the invisible within contemporary narratives.

At the heart of this distillery, where a myriad of temporal layers interweave, the public is invited to direct their gaze both backward and forward, to slip through the fissures of time, to listen to the whispers of ghosts, to let themselves be haunted, and to bring forth, together, a collective imagination of a radical future:

A future still unspeakable, rising beyond institutionalized knowledge and critique, a future that dares to stand before the invisible, before what the established order refuses to name, or heal.

——

Dans les murs d’une ancienne distillerie,
la fermentation persiste, invisible et vive.
Le souffle, le souvenir, le silence.
Ce qui fut marginalisé, exclu ou réprimé survit :
en allusions, en murmures, en présages.


L’exposition explore les spectres du passé, ces ghostly matters (matières spectrales) que la sociologue Avery F. Gordon décrit comme se manifestant par la hantise : des présences persistantes qui traversent le présent, raniment un passé perdu, jamais disparu.

À travers les pratiques de sept artistes, l’exposition convoque ces ghostly matters. En adoptant une perspective non anthropocentrique, elle ouvre des récits alternatifs sur la migration, la colonisation et l’exil—là où les spectres surgissent, altérant notre expérience de l’être dans le temps linéaire et la manière dont nous séparons passé, présent et futur.

Hanté par son histoire, le lieu porte en lui ses propres empreintes : traces de l’occupation et du déclin subi pendant la guerre, affirmant aujourd’hui sa résistance face à la neutralisation et aux logiques du capitalisme.

Flore et faune, zombie, fungi, enseigne, bambou-coptère… autant de médiateurs qui chuchotent dans l’espace, s’y fondent, nous enveloppent. Pour ces êtres en migration continue, ce lieu se fait halte fugace, et pourtant les enracine à jamais dans sa mémoire.

Dans les interstices entre fiction et non-fiction, affleurent des présences invisibles—éveillées par des œuvres qui font vivre savoirs ancestraux, fables en devenir, expériences de vie, nouvelles technologies et imaginaires spéculatifs. Elles nous invitent à habiter avec les spectres du passé, à scruter l’invisible dans les récits contemporains.

Au cœur de cette distillerie, où s’imbriquent une myriade de strates temporelles, le public est convié à orienter son regard à la fois vers le passé et vers l’avenir, à se faufiler entre les fissures du temps, à tendre l’oreille aux murmures des fantômes, à se laisser hanter et à faire émerger, ensemble, une imagination collective d’un futur radical :

Un futur encore indicible, qui s’élève au-delà des savoirs et des critiques institutionnalisés, un futur qui ose se tenir face à l’invisible, face à ce que l’ordre établi ne veut ni nommer, ni guérir.

GHOSTLY_affiche.jpeg GHOSTLY_visuel_1.jpeg GHOSTLY_visuel_2.jpeg GHOSTLY_visuel_3.jpeg GHOSTLY_visuel_4.jpeg GHOSTLY_visuel_5.jpeg GHOSTLY_visuel_6.jpeg GHOSTLY_projection.jpeg

ghostly distilled matters, Exhibition views, 2025 © mil.lieux